Kokad annavad nõu, kuidas õpetada lapsi tervislikku toitu eelistama


okt 23, 2017

Erinevad uuringud on näidanud, et lapsed söövad liiga vähe puu- ja aedvilja. Kogu maailmas kiiresti kasvav laste rasvumise probleem ei jäta puutumata ka Balti riike. Kokad täheldavad, et tihtipeale pööravad vanemad ise tervislikuma toitumisharjumuse kujundamisele liiga vähe tähelepanu. Nende sõnul tuleb lapsi tervisliku toitumisega harjutada juba väikesest peale. Nad soovitavad toitu valmistada koos lastega ja muuta aedvilja söömine mänguks.

Rahvusvahelist kokkade päeva tähistavad köögimeistrid korraldavad kogu maailmas lastele hariduslikke ja sotsiaalseid üritusi. Koos partneriga Nestlé Professionals avardatakse laste teadmisi tervislikkusest, tutvustatakse koka ametit ning räägitakse lastele puu- ja aedviljadest.

„Hiljuti avaldatud uuringu kohaselt on rasvunud laste hulk viimase mõnekümne aasta jooksul kasvanud kümme korda. See teeb tõsiselt muret. Kui maailma ühes piirkonnas kannatavad lapsed nälga, siis teises kohas peavad nad väikesest saati ebatervisliku toitumise ja kasina kehalise aktiivsuse tõttu võitlema ülekaaluga. Sellepärast on meil hea meel, et saame panustada laste tervisliku toitumise edendamisse. Väikesest peale välja kujunenud tervisliku toitumise harjumused aitavad lastel tulevikus vältida väärat toitumist, ülekaalu ning toitainete puudusest tingitud probleeme ja haiguseid,“ väidab projektipartneri Nestlé Professionals esindaja Ariana Rastauskaitė.

Aedviljad sügisel kui tervise allikas

Praegusel aastaajal on laste jaoks ülitähtis süüa võimalikult palju aedvilju, eelistatult käimasoleva hooaja vilju. Haiguste ulatusliku leviku ja viiruste rünnaku ajal aitab kohane toitumine tugevdada immuunsüsteemi ja organismi kaitsefunktsiooni.

Oleks kasulik mitte piirduda kartuli ja peediga, vaid mitmekesistada toidulauda ka selliste aedviljadega nagu sibul, porrulauk, küüslauk, naeris ja pastinaak. Samuti peavad lapsed saama piisavalt liha ja kala.

Aedvilja õhutab armastama mäng

Paljud lapsed söövad praegusel aastaajal neile nii vajalikke aedvilju vastumeelselt või ei söö neid üldse. Laste tervislike toitumisharjumuste kujundamine on pikaajaline protsess. Kokad soovitavad vanematel varuda rohkelt kannatust ja mitte lüüa käega, puutudes kokku lapse esimese vastuseisuga uue aedvilja suhtes.

Köögimeistrid soovitavad selle protsessi mänguks muuta. Aedviljade rohelist värvi võib seostada kangelase Hulkiga, toidu saab taldrikule asetada legoklotside põhimõttel, kindlasti tasub kasutada värvidemängu ja moodustada toiduainetest mitmesuguseid kujundeid.

Samuti saab aedviljad, mida laps ei söö, ära „maskeerida“. Brokoli tasub purustada kartulipüree hulka, teha kaste ja see hiljem makaronide või kruupidega kokku segada. Spargli võib keerata peekoni- või juustuviilu sisse, luues nõnda teistsuguse, lapse jaoks atraktiivsema vaatepildi.

Lapsi tuleks sagedamini kööki lasta

Üheskoos söögivalmistamine on veel üks viis, kuidas tekitada lapses huvi aedvilja vastu ja ärgitada temas soovi seda maitsta. Lapsi tuleks kööki lasta juba võimalikult varasest east – nii on nende harjumusi kergem kujundada.

Enamiku laste jaoks on söögitegemine huvitav. Paraku on paljud vanemad hõivatud ja neil ei ole aega koos lastega kokata. Kui seda aega leiduks, oleks laste tervislikku toitumist kergem edendada.

Valigu selle seast, mis teie olete valinud

Tervisliku toitumise arendamine nõuab palju kannatust. Kõigepealt peaksid vanemad lapsega rääkima ja mitte andma talle kohe seda, mida laps palub. Sageli küsivad vanemad lapselt, mida ta tahab. Laps võib vastata, et mitte midagi, või valida ebatervisliku lemmiktoidu. Kokad soovitavad muuta taktikat – küsida lapselt nii, et annete talle võimaluse valida. Valik oleks märksa tervislikum, kui küsiksite lapselt: „Mis sa sööd – õuna, pirni või banaani?“ Lapsele jääb valikuvõimalus, kuid üksnes teie valitud tervislike toiduainete seast.

Rahvusvahelist kokkade päeva tähistavad igal aastal üle kogu maailma Kokkade Maailmaorganisatsiooni 105 ühenduse liikmed, keda on üle 10 mln koka.