Päevase toitainekoguse juhend (GDA)

Päevase toitainekoguse juhend (GDA) näitab seda, kui palju energiat ja toitained teatud kogus toitu või jooki sisaldab. Lisaks saate teada, kui suure osa mingi kogus moodustab teie igapäevasest vajaminevast toitainekogusest. Kuna toitainete vajadus oleneb inimese vanusest, kaalust, pikkusest, soost ja kehalisest aktiivsusest, ei saa päevase toitainekoguse juhendis olevaid väärtusi endale eesmärgiks seada. Väärtused on mõeldud kasutamiseks juhistena, need põhinevad tavapärases kaalus ja keskmise kehalise aktiivsusega inimese vajadustel.
Lühidalt öeldes pakub päevase toitainekoguse juhend järgmist teavet.

  • Tasakaalustatud toitumise juhis: kirjeldab keskmise täiskasvanu jaoks vajaliku energia ja toitainete hulka.
  • Kiiresti leitav teave: tarbijatel on lihtsam näha, mil määral nende päevased toitainevajadused täidetakse.
  • Teaduspõhine teave: põhineb Euroopa Komisjoni kokkukutsutud Eurodieti toitumisteadlaste paneeli antud soovitustel.

Vaatleme näiteks kaloreid. Kõik teavad, et iga päev tuleb tarbida teatud hulk kaloreid (täiskasvanud naine vajab umbes 2000 kilokalorit). Seega soovitame päevas tarbida 2000 kilokalorit. Kuid meeles tuleb pidada, et vajalike toitainete kogused erinevad vastavalt soole, eale, kehalisele aktiivsusele ja muudele teguritele.

Pakkumaks teile nii palju teavet kui võimalik, oleme hoolitsenud selle eest, et meie toiduainete ja jookide pakenditele lisatakse tarbijasõbralikud päevase toitainekoguse juhendi tabelid. Nendelt võite leida põhiliste toitainete (kalorid, valgud, süsivesikud, rasvad, küllastunud rasvhapped, kiudained, soolad ja suhkrud) soovituslikud päevased kogused.

Heitke tabelile üks pilk ja näete kohe, kui suure protsendi vastav toiduaine teie soovituslikust päevasest toitainekogusest moodustab.